نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2853
-
الف
+

بازار سرپوشیده خُلم؛ یادگار آخرین دوره تیموریان در افغانستان + تصاویر

در این گزارش با بازارچه سرپوشیده «خلم» یا «کلاه فروشی» از یکی از مکان های تاریخی افغانستان آشنا خواهید شد.

به گزارش آی فیلم 2، بازارچه «سرپوشیده خلم» یا «کلاه فروشی» از یکی از مکان های تاریخی ا‌ست که در زمان حاکمیت اشترخانی‌ها آخرین دوره تیموری ۱۵۹۹ – ۱۷۸۵ میلادی با بعضی از بناهای دیگر از قبیل بالاحصار و مسجد جوار تیم اعمار گردیده است.  

بازار سرپوشیده خلم در ۶۰ کیلومتری جنوب شهر مزار شریف ولایت بلخ، در سرک ابریشم موقعیت دارد.

بازارچه «کلاه فروشی» که به صورت یک قلعه‌ مستحکم در وسط شهر ساخته شده، به سبب مرکزیت و استحکام و شیوه معماری خود اهمیت خاصی داشت.

این مکان حکایت از بازار کهنه‌ خلم می‌کند؛ بازاری که زمانی توجه همه را به خود جلب می‌کرد، اما اکنون به دلیل حوادث جنگی در افغانستان و نیز بی‌توجهی مردم و مسئولین، حدود ۹۰ درصد از بین رفته و حالا فقط تهداب آن با چند تکه سنگ و تلی از خاک باقی مانده است.

قسمت داخلی بازارچه از دو سرک متحدالمرکز دایروی تشکیل گردیده که یکی از آن ها صفه مرکزی و دیگری با تشکیل یک دایره وسیع‌تر گنبد مرکزی را احاطه نموده است. این دو سرک توسط دو جاده قطع گردیده است که تیم را به چهار قسمت مساوی تقسیم نموده است.

دورادور صفه مرکزی و دایره وسیع‌تر گنبد مرکزی دکان‌های متعددی ساخته شده است. تمام این رسته‌ دکان‌ها مسقف بوده و گنبدهای محکم بالای آن ها اعمار شده است. گنبد وسطی تیم، یک گنبد بزرگ و بسیار مجلل بوده که از نقاشی‌ها و اسلوب معماری دوره تیموری حکایت می‌کند.

سایت گردشگری افغانستان گزارش داد: این محل در فصل تابستان بسیار خنک بوده و در فصل سرما نیز از گرمای خوبی برخوردار است. بازار سرپوشیده خلم نسبت شهرت تاریخی و شکل ویژه معماری خود، یکی از بهترین مکان‌های توریستی منطقه محسوب می‌شود. 

م ح

نظر شما
ارسال نظر